O nas
JAWORZYNA KRYNICKA
Kolej Gondolowa Jaworzyna Krynicka S.A kieruje swoja ofertę do klientów z całej Polski. Spółka obecnie działa na trzech płaszczyznach. Pierwszą i jednocześnie najważniejszą pozycją w działalności Spółki są przewozy turystów koleją gondolową oraz wyciągami narciarskimi w okresie zimowym wraz z zapewnieniem pełnej infrastruktury towarzyszącej, kolejnymi ważnymi elementem są przewozy koleją w okresie letnim oraz usługi hotelarskie. Do Spółki należy komfortowy Hotel Jaworzyna Krynicka. Oferta Spółki jest spójna i cieszy się dużum zainteresowaniem przez cały rok. Świadczyć może o tym liczba odwiedzających nas turystów. Kilkaset tysięcy rocznie. Naszym Gościom oferujemy szereg atrakcji. Jednym słowem: Nie może się nudzić ten, kto przyjedzie na Jaworzynę Krynicką.
KOLEJ GONDOLOWA NA JAWORZYNĘ KRYNICKĄ - Trochę historii
Projekt budowy kolei linowej na Jaworzynę Krynicką sięga 60 lat XX wieku. W 1957 r. podjęta została nawet decyzja o budowie wyciągu krzesełkowego, który miał połączyć Górę Parkową z Jaworzyną Krynicką. Niestety pomysł ten nie został zrealizowany, a powrócono do niego dopiero na początku lat 90-tych. Odświeżony pomysł zakładał jednak inny od planowanego wcześniej przebieg trasy kolejki.
Pierwszym widocznym efektem działań inicjatorów tego ambitnego przedsięwzięcia było podpisanie 11.03.1995 r. w Krynicy aktu założycielskiego Spółki Akcyjnej Kolej Gondolowa Jaworzyna Krynicka. Spółka powołana została do zbudowania i później eksploatacji kolei gondolowej na Jaworzynę Krynicką. W kolejnym roku władze Spółki podpisały kontrakt z firmą Girak-Garaventa (Austria) na dostawę i montaż nowoczesnej technologii dla wyprzęganej kolei gondolowej oraz 78 sześcioosobowych wagoników.
Inwestycja była realizowana od 1996 roku i obejmowała 3 etapy, związane z budową dwóch odcinków trasy o łącznej długości ponad 4 km (Odcinek I Krynica-Czarny Potok, Odcinek II Czarny Potok - Jaworzyna Krynicka) oraz realizacją trzech budynków stacyjnych z infrastrukturą. W ramach inwestycji miała zostać przygotowana koncepcja zagospodarowania letniego i zimowego stoków Jaworzyny Krynickiej. Życie zweryfikowało plany władz Spółki i w sierpniu 1997 r. został oddany do użytku pierwszy odcinek kolei, z Czarnego Potoku na szczyt Jaworzyny Krynickiej. Od tego czasu kolejka gondolowa na Jaworzynę Krynicką jest wciąż najdłuższą, choć już nie najnowocześniejszą koleją gondolową w Polsce. Dzięki odpowiedniej dbałości o podzespoły i regularnym przeglądom technicznym pomimo 15 lat użytkowania ciągle zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa dla turystów.
W planach nadal jest budowa odcinka I (Krynica - Czarny Potok). Nastąpi to jednak po zgromadzeniu odpowiedniej ilości środków pieniężnych. Rozbudowa kolei w stronę centrum Krynicy w istotny sposób wzbogaciłaby ofertę turystyczną regionu, dała nowe miejsca pracy oraz na trwale wpisałaby się w krajobraz Krynicy –Zdróju, podobnie jak obecny odcinek II.
KOLEJ GONDOLOWA OBECNIE
Kolej gondolowa na Jaworzynę Krynicką ma długość 2211 m. Biegnie z Czarnego Potoku na szczyt Jaworzyny Krynickiej (1114 m.n.p.m.) i przebiega wzdłuż stoku góry, w otoczeniu niepowtarzalnych krajobrazów i soczystej beskidzkiej przyrody. W ciągu jednej godziny kolej gondolowa może wywieźć 1600 osób. Sześciu osobowe kabiny, poruszają się z prędkością 5 m/s i zapewniają przy tym wygodną i bezpieczną jazdę. Przejazd koleją na szczyt Jaworzyny Krynickiej zajmuje zaledwie 7 minut.
Kolej gondolowa jest koleją jednoliniową o ruchu okrężnym. Wagoniki są wyprzęgane z liny. Wyposażone są w ławeczki oraz kosze służące do przewożenia sześciu par nart oraz snowboardu.
Kolej posiada całkowite elektroniczne sterowanie, zapewniające komfort jazdy oraz bezpieczeństwo pracy personelu obsługi i pasażerów. Napęd główny, napęd awaryjny oraz część garażowa dla wagoników znajduje się w stacji w Czarnym Potoku, natomiast hydrauliczny system napinania liny usytuowany jest w stacji na szczycie Jaworzyny Krynickiej.
Kolej gondolowa sprawiła, że Krynica stała się nowoczesnym ośrodkiem sportów zimowych. Na Jaworzynie Krynickiej panują wręcz doskonałe warunki do uprawiania sportów zimowych. Liczne trasy i wyciągi narciarskie dają mnóstwo frajdy z jazdy na nartach i snowboardzie i są prawdziwą mekką dla miłośników tych sportów. Latem ze szczytu Jaworzyny Krynickiej można podziwiać wspaniałe beskidzkie krajobrazy, Tatry Słowackie a nawet najwyższe szczyty bieszczadzkie. Bliski kontakt z przyrodą dostarcza wielu niezapomnianych wrażeń. Liczne ścieżki i szlaki turystyczne zapraszają na spacery i wędrówki, a atrakcyjna trasa rowerowa daje radość amatorom rowerów górskich. W 2006 roku na Jaworzynie Krynickiej został wybudowany *** Hotel „Jaworzyna Krynicka”. Hotel spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego obiektu hotelarskiego. Dysponuje komfortowymi i przestronnymi pokojami. Na terenie Hotelu jest studio odnowy biologicznej, siłownia, kafejka internetowa, przechowalnia sprzętu narciarskiego, sala konferencyjna.
ZIMA NA JAWORZYNIE KRYNICKIEJ
Na Jaworzynie Krynickiej panują doskonałe warunki do uprawiania sportów zimowych: narciarstwa zjazdowego, biegowego i snowboardu. Pokrywa śnieżna utrzymuje się tutaj, co najmniej przez 4 a często nawet 5 miesięcy w roku. Na stokach Jaworzyny Krynickiej jest wytyczonych 8 tras zjazdowych o łącznej długości niemal 10 km, z tego cztery posiadają homologacje FIS. W planach jest wytyczenie kolejnych tras zjazdowych i wymiana isteniejących orczyków na nowoczesne koleje.
Niewątpliwie największą nowością nadchodzącego sezonu zimowego 2022/2023 na Jaworzynie będzie modernizacja trasy narciarskiej nr 6 i wymiana 4-os kolei krzesełkowej (trasa pod kolejką gondolową, na której odbywają się również jazdy nocne). Z trasy zniknęła dobrze Wam znana kolej krzesełkowa 4-os a zastąpiła ją najnowocześniejsza obecnie na rynku Polskim wyprzęgana 6-osobowa "kanapa" firmy Doppelmayr. Nowa kolej krzesełkowa będzie poruszała się z prędkością 5 m/sek, będzie wyposażona w osłony przeciwwiatrowe w kolorze antracytowym oraz będzie miała podgrzewane i kubełkowe siedziska. Docelowa przepustowość nowej kolei to 2800 os/h. Stacja dolna nowej kolei znajduje się tuż obok stacji dolnej kolei gondolowej. Kolej będzie miała zabezpieczenia przed wypadnięciem dla najmłodszych narciarzy. Jest bardzo cicha podczas jazdy i robi ogromne wrażenie wizualne. Sami będziecie mogli się przekonać.
Jaworzyna Express - co wyróżnia nową kolej, tak w skrócie...
- przede wszystkim jest bezpieczna, Doppelmayr postawił na bezpieczeństwo użytkowników, tj. został zrobiony upgrade wszystkich systemów bezpieczeństwa
- jest w pełni zautomatyzowana, przez co wsiadanie na nawet 6 osób na krzesełka odbywa się bardzo płynnie i bez jakichkolwiek szarpnięć (nawet w przypadku mniejszych użytkowników - tj. dzieciaków)
- kolej posiada zabezpieczenia dla najmłodszych, chroniące przed wypadnięciem
- kolej jest cicha w eksploatacji, pokonywanie kolejnych podpór na trasie odbywa się praktycznie bez hałasu.
- posiada osłony przeciwwietrzne/przeciwśniegowe, podgrzewane siedziska, które są personalizowane i kubełkowe (to zwiększa komfort jazdy)
- porusza się z prędkością 5 m/sek co powoduje że pokonanie kilometrowej trasy zabiera niecałe 3 min.
- bardzo nowoczesny design stacji dolnej i górnej
- standard D-Line tj. zoptymalizowany napęd kolei i elementy prowadzące linę, przez co silnik zużywa mniej energii - sprzyja ekologii
Nowa kolej będzie czynna podczas jazdy nocne, które w tym roku będą codziennie w godzinach od 18:00 do 21:00. Trasa nr 6 będzie tradycyjnie zamykana o godz. 16:00 i następnie ratrakowana. Kolejną nowością będzie bezpłatny slalon z pomiarem czasu. Slalom będzie ustawiony na szczycie Jaworzyny Krynickiej na trasie nr 2. Czas przejazdu będzie można sprawdzić online i porównać z innymi narciarzami.
LETNIE ATRAKCJE
Latem na turystów, gości hotelu Jaworzyna Krynicka czeka wiele atrakcji oraz sposobów na aktywne spędzanie czasu. Na szczycie Jaworzyny do dyspozycji turystów dostępne są leżaki. Na tarasie widokowym można wygrzewać się w słońcu, podziwiać piękne widoki i wypoczywać. Dla dzieciaków przygotowano specjalny plac zabaw. Dla miłośników przyrody stworzona została wspólnie z Leśnym Zakładem Doświadczalnym ponad 4 km ścieżka edukacyjno - przyrodnicza z 13 przystankami. Nie lada atrakcją może okazać się jeden z pomników przyrody nieożywionej zwany od swej legendy Diabelskim Kamieniem. Dla niestrudzonych pieszych wycieczek dostępne są dwa szlaki turystyczne (czerwony) o długości 5 km oraz szlak (zielony) łatwiejszy o długości 3,5 km . Na Jaworzynę Krynicką można dojechać również rowerem po wyznaczonych trasach rowerowych o długości 5 km każda. Rowery można także przetransportować kolejką na szczyt i delektować się 5 km zjazdem z góry.
Platforma widokowa 360 to atrakcja na szczycie Jaworzyny Krynickiej. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy prace nad stworzeniem miejsca z którego będzie można zobaczyć niemalże wszystko, bez względu na kierunek. Platforma widokowa 360 jest takim miejscem. Położona na wysokości 1122 m nad poziomem morza góruje nad wszystkim dostępnym wokół. Widoki z platformy w przysłowiowe 4 strony świata sprawią, że będzie chciało się wracać i przeżywać to jeszcze raz. Dla bardziej ciekawskich świata dostępne będą lunety widokowe wraz z panoramami gór i wzniesień. Teraz już nic nie będzie niewiadome. Tatry Wschodnie, Góry Leluchowskie, Beskid Sądecki czy Bieszczady są teraz prawie na wyciągnięcie ręki. W górnego poziomu platformy dostępna jest kilkunastometrowa zjeżdżalnia grawitacyjna dla najmłodszych. Zapraszamy
Kolej Gondolowa aktywnie włącza się w życie regionu. W zimie organizowane są tutaj zawody narciarskie dla pracowników różnorakich firm i instytucji. Trasy udostępniane są także klubom sportowym i Górskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu. Kilka razy do roku odbywają się ćwiczenia i pokazy technik ratowniczych. Kolej Gondolowa chętnie gości także dzieci i młodzież szkolną. Latem od 7 lat dla najmłodszych organizowane jest Święto Dzieci na Jaworzynie Krynickiej z konkursami i nagrodami. Tradycją na Jaworzynie Krynickiej są imprezy takie jak Sylwester pod Gwiazdami, który rok rocznie skupia na szczycie i stokach Jaworzyny tysiące turystów i narciarzy, którzy chcą spędzić ten wyjątkowy dzień w oryginalny sposób.
System monitoringu wizyjnego został dofinansowany ze środków Funduszu Prewencyjnego PZU S.A.